Матеріали до уроків з логіки

Вправи на знаходження антонімів. Пошук синонімів для окремих слів і для виразів).

1.Гра "Навпаки"
Свіжий хліб – …._________________
Солодке яблуко – …_________________
Солодкі ліки – … _________________
Повне відро – … _________________
Повний місяць – … _________________
2.Прочитайте. Випишіть антоніми.
Я  іду, і падаю, і знову
Спішу вперед або плетусь назад. (В. Симоненко).
Іду – _________________
Спішу – _________________
Вперед – _________________
3.Прочитайте. Підкресліть антонімічні пари слів.     
Є у мене старший брат,
Все у нас із ним не в лад:
Він білявий, я – чорнявий,
Я меткий, а брат мій млявий,
Я високий і тонкий,
Брат товстенький і низький.
4. Підкресліть і запам'ятайте заповіді добра. Підкресліть антонімічні пари слів. 
Добро творить добро, зло творить зло.
Добро завжди перемагає зло.
5.Гра "Встановіть відповідність". Назвіть антонімічні пари.
Добрий доброго научає., …                  
… а лихим і в двері не ввійдеш.
Добрий плаче від радості,…
… а злий від заздрості.
Добрим словом мур проб'єш, …
… а злий на зле наставляє.
6.Прочитайте прислів’я. Поясніть, як ви розумієте його зміст. Підкресліть антонімічні пари слів.
Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.
7.Підкресліть антоніми. Поясніть, як ви розумієте зміст примовок.
Гірко поробиш  – солодко з’їси.
Брехень багато, а правда одна.
Більше діла  –  менше слів.
7.Прочитайте прислів’я, поясніть, як ви їх розумієте. Підкресліть антоніми.
Наговорив цілу гору, а зробив в макове зерно.

Руйнувати легше, ніж будувати, говорити легше, ніж працювати.



Тема: Визначення поняття через найближчий рід і видову ознаку

Мета: вдосконалювати вміння давати визначення поняттям через найближчий рід і видову відмінність; пригадати розв’язування задач методом припущення й методом вилучення; розвивати логічне мислення, увагу, зв’язне мовлення учнів; виховувати бажання вчитися.Обладнання:символічний мікрофон, малюнки собаки, корови, мухомора, палички, ґудзик.

Хід заняття

I. Організація учнів

Всі почули ви дзвінок 

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчатка,

А за ними — і хлоп’ятка.

II. Актуалізація опорних знань

— Пригадайте, які бувають поняття.

– Думка, висловлена одним словом або словосполученням, називається … (поняттям).

- Думка, висловлена розповідним реченням, називається … (судженням)III. Робота над темою заняття

1. Визначення поняття через найближчий рід і видову ознаку

Завдання 1а)– Поняття – це думка, передана …(одним словом або словосполученням).– Кожне поняття має … і… (зміст і обсяг).– Розрізняють такі види понять: …, …, …, …, (конкретні, загальні, одиничні, абстрактні, збірні).– Два поняття між собою можуть бути … і … (порівнянними і непорівнянними).Порівнянні поняття можуть бути … і … (сумісними і несумісними).– Співвідношення між поняттями можна зобразити з допомогою … ( кругів Ейлера).

2 група. – Судження – це думка, висловлена … (розповідним реченням).– Судження, яке відповідає дійсності, називається… (істинним).Судження, яке не відповідає дійсності, називається … (хибним).– Судження за структурою бувають …(прості й складні).– Судження, яке складається з двох чи більше простих суджень, називається … (складним судженням).– Правильність чи хибність складного судження залежить від правильності чи хибності … (його частин)

.Метод «Мікрофон»

Учні по черзі складають правильні та хибні судження.б) Пригадування вивченого у 2 класі. 

Самостійне читання другої частини завдання.

Завдання 2Скласти визначення Сандалі— Хто з дітей дав найбільш чітке визначення поняття сандалі?

Завдання 3Учні підкреслюють дають визначення понять п’ятикутник, мінус. Визначаючи поняття мухомор, потрібно вказати, що це неїстівний гриб, корова — це свійська тварина. Визначення поняття собака сформульовано неправильно, бо не вказано найближчий рід і не сформульовано видову відмінність. Учні можуть сказати так:«Собака — це домашня тварина, яка охороняє житло». (Учні розглядають малюнки корови, собаки, мухомора.)

Завдання 4На молодій яблуні 40 яблук, а на вербі – удвічі менше. Скільки всього яблук на деревах?

Оленка сказала Вірі: «Якщо додати до найбільшого однозначного числа найменше двозначне, то дізнаєшся вік моєї сестри. Скільки років сестрі? (9+10=19 років) .

Сучасні знаки на позначення чисел?

Що таке 45 хвилин у школі?

У колесі 10 спиць. Скільки проміжків між спицями?

Яка дія протилежна додаванню? 

Завдання 5.– Знайдіть правильне зображення співвідношень між цими множинами з допомогою кругів Ейлера, якщо А- тварини, В – свійські тварини, С – дикі тварини (на дошці – назви множин і схеми співвідношень).
– Як називаються множини В і С по відношенню до множини А? (підмножинами множини А). IV. Підсумок Заняття



ТЕМА: Розв’язування логічних задач. 



Завдання на повторення.

МЕТА: Удосконалювати вміння розв’язувати задачі, формувати вміння планувати свої дії на кілька кроків вперед, передбачати певний результат, виховувати прагнення до здорового  способу  життя.
ХІД УРОКУ:
І.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
-         Цей урок ми проведемо у формі казки про Івана – царевича і Чахлика
Невмирущого, котрий умів рахувати лише до 10.
         В деякому царстві, деякому государстві жив-був Іван - царевич. У нього було три сестри: одна Марія - царівна, друга Ольга - царівна, а третя Ганна -царівна. Батько й мати у них померли.
         Віддав Іван – царевич сестер своїх заміж за царів мідного, срібного і золотого царств та й залишився сам. Цілий рік жив без сестер і «напала» на нього журба. Вирішив він відвідати своїх сестер. Погостював у всіх сестер Іван – царевич і на бенкеті у молодшої сестри Марії – царівни зустрівся з її подругою – Оленою Прекрасною. Закохалися молоді люди один в одного. Та на нещастя сподобалася Олена Прекрасна і Чахлику  Невмирущому.
ІІІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ  ЗНАНЬ: РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ.
         Коли їй виповнилося 18 років, Чахлик Невмирущий вирішив одружитися з нею. Олена запитала, скільки у нього скринь із золотом. І хоча Чахлик умів рахувати лише до десяти, але знав, що у нього 280 скринь повних золота і кожний рік прибавляється ще по 9 скрині. Олена Прекрасна пообіцяла вийти заміж за Чахлика Невмирущого тільки тоді, коли у нього буде 1 000 скринь повних золота.
         Скажіть, чи справді Олена Прекрасна вирішила вийти  заміж за Чахлика Невмирущого? Невже вона не зуміє його перехитрити? Подумайте, скільки років буде Олені Прекрасній на момент весілля?
1.     1000 – 280 = 720  (скринь)
2.     720: 9 = 80 (років)
3.     18 + 80 = 98 (років)
Відповідь: Олені Прекрасній на момент весілля буде 98 років.
Напевне вдалося б Олені Прекрасній обманути Чахлика Невмирущого якби не слуга його вірний – Чорний Ворон, який розгадав хитрість Олени. Хоч і злий, але мудрий був Ворон.
Розгнівався Чахлик Невмирущий на Олену Прекрасну і перетворив її на тонку білу берізку. Іван – царевич зібрав воїнів і поїхав шукати свою кохану. Довго подорожував він, доки не приїхав до хатинки Баби-Яги. Розповів він їй куди і для чого їде. Баба-Яга давно ворогувала з Чахликом Невмирущим, тому згодилася допомогти Івану – царевичу. Та не втрималася і розповіла історію, чому вона посварилася із Чахликом.
Для того, щоб занапастити тоді ще 40 – річну Бабу – Ягу, Чахлик Невмирущий вирішив залучити її до куріння. Чорний Ворон підрахував йому, що якщо Баба – Яга щодня буде з’їдати по 17 цукерок протягом року, то погладшає через 5 років. Якщо буде з’їдати щодня по 16 цукерок протягом року, то погладшає через 10 років.
Та не даремно Баба Яга вважалася мудрою жінкою. Дізналася вона про цю затію Чахлика Невмирущого. А сама підрахувала, до якого віку вона доживе, якщо зовсім не їстиме цукерок.
-         Подумайте, як мислила Баба – Яга, адже ви теж не менш мудрі, ніж вона.
Коли збільшити дозу цукерок на 1 цукерку вдень, то відповідно скоротиться термін погладшання на 5 років.
         Якщо 17 цукерок вдень, то погладшає через 5 років.
                       16                                                            10
                       15                                                            15
                       14                                                            20
                       13                                                            25
                       12                                                            30
                       11                                                            35
                       10                                                            40
                        9                                                             45
                        8                                                             50
                        7                                                             55
                        6                                                             60
                        5                                                             65
                        4                                                                70
                        3                                                                75
2                                                                    80
1                                                                                                                                                                                                85
0                                                                                                                                                                                                90
90 + 40 = 130 (років)
Бачите,діти, як шкідливо їсти багато солодощів.
Коли  Баба – Яга зробила такі ж підрахунки як і ви, то хіба могла вона не сердитись на Чахлика Невмирущого? І тому порадила вона Івану – царевичу: «Щоб зняти чари цього лиходія, потрібно зібратися біля воріт його палацу царям трьох царств: мідного, срібного і золотого. Рівно опівночі повинні вони і ти разом з ними промовити чарівне слово. Тоді чари спадуть і Чахлик не зможе нічого зробити». Чорний Ворон підслухав цю розмову Баби – Яги з Іваном – царевичем і розповів про все Чахлику.
         Прощаючись з Іваном – царевичем, дала йому Баба – Яга чарівний перстень. «Він приведе до Чахлика. А коли потрібно буде тобі Іване-царевичу, якийсь замок відкрити або замкнути міцно, проси перстень про те. Вмить виконає. Та тільки ти звільниш Олену – Прекрасну, то перстень вмить до мене вернеться», - промовила стара.
         Чахлик невмирущий підстеріг Івана – царевича, схопив його і кинув разом з воїнами в глибоке темне підземелля. «Не бачити тобі Іване Олени – Прекрасної, як своїх вух», - крикнув лиходій.
         А підземелля було ось яке:
  















В ньому було 8 погребів, які розміщені вздовж стін. Ці погреби з’єднувалися між собою, а все підземелля, що мало один вихід, міцно замикалося на 7 замків. Всіх воїнів разом з Іваном – царевичем було 24. І Чахлик розмістив їх по всіх погребах порівну. Кожний вечір приходив він до підземелля і знущався над Іваном – царевичем та перераховував своїх полонених. Рахувати ж Чахлик умів лише до 10, тому коли він перевіряв число своїх в’язнів, що знаходилися у трьох погребах вздовж кожної стіни підземелля і бачив там 9 чоловік, то заспокоювався.
Труднощі не зламали Івана – царевича. З допомогою чарівного персня він відкрив всі 7 замків і відправив 3 своїх воїнів гінцями до царів мідного, срібного та золотого царств. А щоб Чахлик Невмирущий нічого не запідозрив, Іван – царевич розсадив воїнів, що залишилися по погребах інакше, зберігши вздовж кожної стіни підземелля по 9 чоловік.
Як завше, ввечері прийшов Чахлик Невмирущий, побурчав, що в’язні не сидять спокійно на місці. Перерахував їх вздовж кожної стіни і нічого не запідозривши, пішов геть. Через деякий чвс гінці дісталися до царів мідного, срібного і золотого царств, розповіли їм всю історію і разом з царями повернулися в підземелля до Чахликового палацу.  Саме в цей час Чахлик вирішив оглянути підвал. Та Іван – царевич встиг розсадити всіх своїх воїнів і трьох прибулих царів так, що знову в погребах вздовж кожної стіни сиділо по 9 чоловік. І знову йому вдалося обманути Чахлика Невмирущого.
-         А ну, діти, чи змогли б ви, як Іван – царевич, обманути старого злого Чахлика? Давайте спробуємо. Розмістіть у 8 погребах (по 9 вздовж кожної стіни) 24 воїни, 21 воїна та 27 воїнів.       

 3 

3

3

3

3

3

3

3
 4 

1

4

  1

2

4

2

3
   2

5

2

5

4

2

4

3

24 воїни                                               21 воїн                                      27 воїнів
-         Я бачу, що не тільки Іван – царевич, але й ви молодці.
Отож, три царі: мідного, срібного і золотого царств були на місці і Чахлик Невмирущий нічого не помітив. Після цього в казці розповідається, як рівно опівночі три царі разом з Іваном – царевичем підійшли до воріт Чахликового палацу і промовили чарівне слово, як спали чари з Олени – Прекрасної.
Всі були щасливі. Та Олена – Прекрасна пригадала, що в палаці є кімната, де Чахлик тримає невідому принцесу. Правда, та кімната завжди замкнена.
         Добре серце було в Івана – царевича, вирішив він врятувати принцесу. Знайшли вони  замкнені кімнати, їх було 7. Хотів Іван відкрити замки чарівним перснем та його не виявилося. Згадав він як казала Баба – Яга, що перстень зразу ж повернеться до неї, як тільки буде звільнена Олена – Прекрасна. Та на їхнє щастя біля кімнати на кілочку висіла в’язка ключів із 7 штук. Видно не сподівався Чахлик, що хтось добереться сюди чужий. Але ж царевич не знав, який ключ від якої кімнати і де саме знаходиться принцеса.
         Зразу ж скажу, що принцесу він звільнив, та для цього йому прийшлося зробити не одну спроб, щоби відкрити замки у 7 кімнатах. Це був найгірший варіант, тут Івану – царевичу не дуже щастило. Скільки спроб прийшлося зробити Івану – царевичу, щоб відкрити 7 кімнат?
         (7+6+5+4+3+2+1= 28 спроб)
         Отож принцеса і Олена – Прекрасна звільнені, а Чахлик Невмирущий безсилий.  Наші герої щасливо вибралися із Чахликового царства. Іван – царевич одружився на Олені Прекрасній; принцеса повернулася у своє царство, а царі золотого, срібного та мідного царств  – до своїх дружин.
         Ось і казці кінець, а хто слухав – молодець.
  ІV. Підсумок уроку
-         Молодці, хто гарно працював.  – А чи сподобалась вам казка? Яке завдання для вас було найцікавіше? Найтяжче?
-         Дякую вам за працю.                                                                                            


Комментариев нет:

Отправить комментарий